Stel je voor, je ligt in de tandartsstoel en de tandarts of mondhygiënist zet de stoel rechtop om even met je te praten. Meestal betekent dit niet veel goeds, toch? Maar eigenlijk draait het allemaal om jouw gezondheid, wat op zich positief is. Zo'n gesprek leidt vaak tot een advies voor een behandeling en/of een verandering in levensstijl. Maar wat maakt een goed gesprek waardevol?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beiden longarts, hebben zich verdiept in de manier waarop zorgverleners en patiënten met elkaar communiceren. Hoe kunnen zorgverleners advies geven zonder betuttelend, autoritair of irritant over te komen op de patiënt? Als patiënt zit je niet te wachten op een vermaning of een verbod. Wat je echt wilt, is een gelijkwaardig en respectvol gesprek. Het is ook goed om als patiënt kritisch naar de relatie met je zorgverleners te kijken. Op welke manier wil jij benaderd worden door de dokter, mondhygiënist of tandarts?
Wanda de Kanter en Pauline Dekker hebben een video opgenomen in een tandartspraktijk voor tandartsen en mondhygiënisten, waarin ze een rollenspel spelen. Ze laten twee gesprekken zien: de eerste laat zien hoe het absoluut niet moet (met de nodige humor!) en de tweede toont een behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze demonstreren een wetenschappelijk bewezen methode waarop een zorgverlener de patiënt kan begeleiden naar gezonder gedrag zonder betuttelend of belerend te zijn. Het onderwerp van de video is 'Stoppen met Roken', wat ook interessant kan zijn voor jou als patiënt! De video is te vinden
hier.